Inspiring to cycle Inspiring to cycle


076 565 31 60
info@jansonfietsen.nl

maandag gesloten

dinsdag t/m vrijdag
09:00 - 18:00
wij lunchen van
12:30 tot 13:00

zaterag
09:00 - 17:00


 

fietsbanner
fietsbanner
fietsbanner
fietsbanner
fietsbanner

Het licht aan het einde van het fietspad


In Nederland zijn we dol op fietsen. We fietsen naar onze werkplek, recreatief, we doen boodschappen met onze fiets en zeker in de stad is de fiets een belangrijk vervoersmiddel. We zijn er zo aan gewend dat we de mogelijke gevolgen van bepaalde verkeerssituaties onderschatten. En dat kan gezien de drukte op de weg behoorlijk gevaarlijk zijn, zeker nu de dagen korter worden en we vaker in het donker fietsen. Het maakt de verlichting van je fiets een belangrijk punt van aandacht.

Veiligheid boven alles

Goed zichtbaar zijn dus. Met name op fietspaden wordt het drukker en drukker, en ligt het tempo van het verkeer om ons heen mede dankzij e-bikes en scooters steeds hoger. De beperkte ruimte die er is moeten we met elkaar zien te delen. En zonder goede verlichting word je helemaal niet of te laat gezien. Terwijl gevaarlijke situaties eenvoudig (en goedkoop) te voorkomen zijn.

Bij aanschaf letten op!


Laat om te beginnen de ‘flutlampjes’ met de (platte) zogenaamde knoopcelbatterijtjes gerust liggen. Die bieden onvoldoende verlichting. Bovendien, zo’n leeg batterijtje is niet milieuvriendelijk. Pas ook op met een teveel aan zogenoemde ‘lumen’. Met lumen omschrijven we de maat van de totale hoeveelheid licht. Deze ‘wolk van licht’ opent letterlijk de weg die voor je ligt, maar verblindt meteen eventuele tegenliggers. Fiets je veel in de buitengebieden dan is een dergelijke hoeveelheid licht wel verstandig. In drukkere gebieden is gebundeld (en op het wegdek gericht) licht veiliger. Een sterkte van 25 lux is in de stad voldoende. Fiets je vooral langs en door donkere gebieden dan is 50 lux een prima sterkte.

Antwoord op je vragen

Vraag bij de aankoop van je nieuwe fiets naar het soort verlichting dat erop zit en of dat past bij jouw fietsplannen. Het kan natuurlijk ook zijn dat je huidige fiets nog prima voldoet, maar dat de verlichting van je fiets toe is aan een upgrade. Wat je vraag ook is, onze vakmensen staan klaar voor hulp en advies.

Het Smart Systeem van Bosch
Het Smart Systeem van Bosch
Het smart systeem leidt je naar de digitale eBike-toekomst. De eBike Flow-app, de accu, het display, de bedieningseenheid, de drive unit en het Bosch eBike ABS zijn volledig verbonden in het smart systeem. Door regelmatige updates over the air blijven ze altijd up-to-date en worden ze uitgebreid met nieuwe functies.
Lees verder
Cortina Foss wordt uitgeroepen als ‘beste koop’ door de adr schoolfietstest 2023
Cortina Foss wordt uitgeroepen als ‘beste koop’ door de adr schoolfietstest 2023
Goed nieuws voor Cortina! Met een 8,3 komt de Cortina Foss als ‘Beste Koop’ uit de ADR schoolfietstest in de categorie ‘Schoolfietsen (niet-elektrisch)’. Dat betekent dat deze lichte schoolfiets de beste prijs-kwaliteitverhouding heeft en dus de ideale fiets is voor de dagelijkse ritjes naar school!
Lees verder
Gazelle HeavyDutyNL wint in AD schoolfietstest
Gazelle HeavyDutyNL wint in AD schoolfietstest
HeavyDutyNL C7 HMB wint in de AD Schoolfietstest 2023 'Best getest' in de categorie Elektrische transportfietsen en wordt beoordeeld met een 8,4!
Lees verder
Nederlanders wereldrecordhouder fietsbezitter
Nederlanders wereldrecordhouder fietsbezitter
Wist je dat Nederlanders met gemiddeld 1,3 fiets per persoon wereldrecordhouder fietsbezitter zijn? In totaal telt de Nederlandse markt zo’n 22 miljoen fietsen, waarvan zo’n 2 miljoen met elektrische ondersteuning.
Lees verder
Fietsenbranche positief over leveringen in 2023
Fietsenbranche positief over leveringen in 2023
Goed nieuws voor mensen die in 2023 een nieuwe fiets willen kopen: de levertijden voor nieuwe fietsen worden voor veel merken een stuk korter. Consumenten die in 2022 een fiets wilden kopen, werden vaak geconfronteerd met lange wachttijden. Er was veel vraag naar fietsen, maar de beschikbaarheid was bij veel merken dramatisch slecht.
Lees verder
Helmplicht voor snorscooter en snorfiets ingevoerd
Helmplicht voor snorscooter en snorfiets ingevoerd
De Nederlandse regering heeft per 1 januari 2023 de helmplicht voor snorfietsen en snorscooters ingevoerd. Bestuurders van een snorfiets of snorscooters met een blauwe kentekenplaat zijn vanaf nu dus verplicht om een helm te dragen. Iedereen die zonder helm op de snorfiets rijdt, riskeert een boete van 100 euro. Dat geldt ook voor de passagier die plaatsneemt achter op de snorfiets of snorscooter.
Lees verder